térdfájdalom

A teremben gyakorta jelentkező tünet a térd fájdalma. Sokan panaszkodnak különböző típusú és lokalizációjú fájdalmakra a térd külső, belső oldalán vagy a térdkalács környékén.

Kicsit vizsgáljuk meg ennek a hátterét laikus szemmel! Aktívan sportoló emberekről beszélünk, ezt fontos hangsúlyozni. Balesetből, vagy bármi más betegségből adódó problémákra nem igazak a leírtak.

A térdben jelentkező fájdalom megjelenésekor a legtöbbször reflexszerűen is odanyúlunk és vadul tapogatjuk, hogy vajon mi romlott el.

A probléma, hogy az esetek legnagyobb részében a térdben jelentkező fájdalom tulajdonképpen csak a gyűjtőhelye valamilyen csípő- vagy lábfájdalomnak, problémának.

Ha a térdproblémát a térdnél kezeljük, legtöbbször ezzel csak a tünetet szüntetjük meg, de a kiváltó okot nem hozzuk helyre. Így a probléma újból és újból elő fog jönni.

Nem elmélyedve a szakmai apróságokban az alábbi problémák állhatnak leggyakrabban egy térdfájás mögött:

A boka nem megfelelő mobilitása. Sokan ezt maguknak mindenféle segédeszköz használatával próbálják orvosolni. Ehelyett kiemelten fontos, hogy ha ez a probléma áll fenn, akkor mobilizációs gyakorlatokat kell végezni.

Az második leggyakoribb kiváltó ok a csípő gyengesége. A csípő összetettsége miatt ezt nagyon sok kisebb vagy nagyobb izomra szét lehetne bontani. De ha általánosságban vesszük, akkor egyszerűen szólva gyenge minden izom, ami a csípő munkájában részt vesz. Ennek megoldása az alsótest intenzív edzése. Guggolások különböző formái, kitörések. Illetve az egyik legfontosabb és legnagyobb hasznot hozó gyakorlatok az egylábas gyakorlatok. Itt megfelelően terhelődik a fenék, a combfeszítő, illetve a combhajlító izom.

A harmadik kiváltó ok, amit nap mint nap tapasztalok én is, az a középső farizom gyengesége. Akinek már böktem rá az ujjammal a középső farizmára és érzékeny volt, az tudja, miről beszélek. Érdekesen is szoktak rám nézni, amikor arról panaszkodnak, hogy elülső térdfájdalmuk van, erre én elkezdem a feneküket böködni… Ennek hátterében az áll, hogy sokan nem megfelelően használják a középső farizmot, mivel nem is tudják elkülöníteni a többi izomtól. A csoportos óráinkon tapasztalhatjátok rendszeresen, amikor kifejezetten erre az izomra végzünk rávezető és erősítő gyakorlatokat.

A külső és belső térdfájdalom szintén gyorsan lokalizálható probléma. A belső comb nyomásra érzékenysége illetve a comb külső felén is ugyanilyen tünettel hamar kiderül, hogy a fájdalmat egy megrövidült, „beállt” izom okozza.

A felsorolt okoknál mindig jó megoldás a lágyszöveti masszázs. Ennek során fellazulnak az izmok. Illetve a nyújtás. Az edző természetesen elmondja, hogy mikor, mennyit és hogyan kell nyújtani a mielőbbi felépülés érdekében.

Összegzésképpen

A térd, ha nem szenved balesetet és nem is porckopásról van szó, akkor legtöbbször azt jelzi számunkra, hogy valahol a csípőnkön vagy lábunkon valami nem működik megfelelően, azaz gyenge, túlerőltetett, feszes…

A megelőzés a legjobb megoldás. Folyamatos alsó testedzés, nyújtás és rendszeres masszázs.

Egy aktívan sportoló ember, aki heti legalább háromszor sportol, két-három hetente masszíroztassa le magát! A test meg fogja hálálni. Jobb sportteljesítménnyel és kevesebb mozgásszervi panasszal fog élni.

Zborai Tamás